Reglement

Ettersom alle lagene har deltatt i NFF-kvaliken tar Lar Padilha Cup utgangspunkt i reglene som ble brukt under NFF-kvalifiseringen. Noen endringer vil allikevel tilpasses Lar Padilha Cup.

NFF reglene finner man her:

http://www.fotball.no/t7.asp?p=21001&cat=51834

Her er endringene som tilpasses Lar Padilha Cup

  • Arrangørens ord er lov. Eventuelle tvister og uoverenstemmelser blir avgjort med sunn fornuft av arrangøren. Vi tar det som en selvfølge at alle deltagere også er kjent med begrepet sunn fornuft.
     
  • Kamptiden er 1x25 rullerende minutter
     
  • Finalen spilles 2x15 rullerende minutter. 5 minutters pause.
     
  • Dommer/sekretæriat kan stoppe tiden ved unormalt brudd i spillet (langvarig skade, vann på banen, punktert ball, streakere, einar korsnes, brann osv).
     
  • De 2 siste minuttene i hver kamp blir spilt med effektiv spilletid. Med effektiv spilletid menes det at tiden stoppes når ballen ikke er i spill og ved alle avblåsninger fra dommer. Effektiv spilletid er kun når ballen er i spill. Dette vil med andre ord si at når keeper har ballen ved utspill fra mål, startes ikke tiden igjen før keeper har satt i gang spillet med utkast (dette gjelder ikke når ballen er i spill).
     
  • I Puljespillet er det 3 poeng for seier og 1 for uavgjort. Ved poenglikhet går innbyrdes foran målforskjell. Er det umulig å skille lagene blir plassering avgjort ved loddtrekning
     
  • Ved uavgjort i sluttspillet vil kampen bli avgjort på sudden death. Spilletid: 2 effektive minutter. Laget som ikke startet med ballen i ordinær spilletid skal starte med ballen (i finalen avgjøres dette ved myntkast). Begge lag må ta ut en spiller og det skal spilles 4 mot 4 det første effektive minuttet. Etter det første effektive minuttet blåser dommer for stopp i spillet og det tas ut nok en spiller fra hvert av lagene; det siste effektive minuttet skal spilles 3 mot 3. Laget som hadde ballen ved avblåsningen starter spillet igjen ved innspark; innsparket skjer nærmest mulig fra hvor ballen var i det dommeren blåste av. Er det ingen avgjørelse etter sudden death blir det vanlig straffekonk; først 5 straffer, deretter 1 og 1.
     
  • Det spilles med akkumulerte frispark. Ved det 6. frisparket tildeles det straffe fra 10 meter og ved hvert frispark etter dette. I sluttspillet nulles ikke frisparkene ut når dommer blåser for ordinær tid. Lagene tar med seg frisparkene inn i Sudden Death (2 minutter effektiv spilletid). I finalen (2x15) er det straffe ved det 5. frisparket. Frisparkene nulles ut ved pause, men ikke etter 2. omgang; man tar med seg frisparkene fra 2. omgang inn i Sudden Death (2 minutter effektiv spilletid).
     
  • Feil bytte eller for mange spillere på banen straffes med et akkumulert frispark. Blir dette gjort helt  bevisst (dommerens vurdering), må man spille med en mann mindre på banen i 2 minutter.
     
  • Vi ønsker å presisere regelen ved bruk av keeper, en regel som ikke ble praktisert fullt ut i NFF kvalifiseringen i region Vest: Keeperen har kun lov til 1 involvering i spillet når ballen er i eget lag. Ballen må over midtbanen, eller ha vært borti en motspiller, før keeper kan brukes i en ny involvering. Dvs om keeper kaster ut ballen til medspiller, eller keeper tar et innspark, så regnes dette som en involvering. Husk dette! Brudd på denne regelen fører til inndirekte frispark til motstanderlaget, på det stedet hvor keeper tok i mot ballen. Dessuten har keeper kun lov til å score om han selv er utenfor keeperfeltet.
     
  • Rødt kort (2 gule) og direkte rødt kort fører til at spilleren må stå over neste kamp. 3 gule kort (fordelt over 3 kamper) fører til at spilleren må stå over neste kamp. Man kan gjøre en forespørsel om å unngå denne regelen, men det forutsetter to ting:

    1. Man har kun 6 spillere eller mindre til disposisjon i neste kamp.
    2. Motstanderlaget godtar endringen.

    Rødt kort fører også til at man må spille med en mann mindre på banen i 3 minutter. Skjer utvisningen derimot når det er 3 minutter eller mindre igjen å spille av kampen, er utvisningstiden kun 2 minutter (pga at det er effektiv spilletid siste 2 minutter og i SD).
     
  • Spillerlisten til hvert enkelt lag må leveres inn til arrangøren 15 minutter før første kamp. Det er ikke anledning til å legge til spillere etter dette.
     
  • Man kan maks sette opp 15 spillere i spillerlisten.
     
  • Draktkrav: Alle lag må ha drakter med nummer som samstemmer med spillerlisten. Dette fordi det gjør det lettere for arrangøren vedrørende LIVE oppdateringer og andre registreringsprosesser.